Mötesplatsen för dig inom energibranschen, okt, 17 2017
Senaste Nytt

Fler kommuner ska få biogastankställen

Foto: Statoil
Foto: Statoil
Publicerad av
Tommy Ekholm - 12 jan 2016

År 2030 ska den svenska fordonsflottan vara fossiloberoende. Sverige har kommit en bra bit på vägen i ett internationellt perspektiv, men möjligheterna att tanka grönt skiljer sig trots det markant åt inom Sveriges gränser. I ett nytt ERUF-finansierat projekt ska Biogas Öst stödja utvecklingen av fler biogastankställen i små och medelstora kommuner i östra Mellansverige.

Den svenska transportsektorn är till nära 90 procent beroende av fossila bränslen. Introduktionen av förnybara, alternativa drivmedel har kommit längst i och kring större städer. Med färska skattehöjningar på flera drivmedel i minnet och med målet om en fossilfri fordonsflotta 2030 för ögonen, måste dock arbetet effektiveras och accelereras för att de förnybara alternativen ska kunna fortsätta utvecklas och spridas i hela Sverige.

Biogas är ett av de mer klimat- och miljösmarta förnybara drivmedlen som finns tillgängligt idag. Östra Mellansverige-regionen är Sveriges folkrikaste och här har användningen av biogas som fordonsbränsle vuxit mycket kraftigt under 2000-talet. Det råder dock stora lokala skillnader i tillgång till infrastruktur och drivmedel runtom i regionen. Detta ska nu Biogas Öst ta sig an i ett nytt projekt med finansiering från Tillväxtverket och EU:s regionala utvecklingsfond (ERUF) samt en rad andra offentliga och privata aktörer i regionen.

Tillgång till biogas även bortom större städer är avgörande för att fler ska kunna köra och tanka sin gasbil i vardagen. Detta påverkar privatpersoner, taxi, lokala transportörer samt de offentliga aktörernas möjlighet att ställa krav på biogas i upphandlingar, säger Jonas Forsberg, projektledare på Biogas Öst.

Projektet tar sikte på de 37 kommuner i Uppsala, Södermanlands, Östergötlands, Örebro och Västmanlands län som idag inte har tankställe för fordonsgas. Inom projektet ska såväl tekniska och ekonomiska som marknadsmässiga aspekter beaktas. Målsättningen är att finna intressanta lokaliseringar för etablering av fler tankställen och att – om nödvändigt – föreslå och stödja nya konstellationer och affärsmodeller för att dessa ska kunna realiseras. Erfarenheter, upplägg och tillvägagångssätt ska även samlas i en handbok för att inspirera än fler både inom och utanför regionen.

Annons

Superkondensatorer används bland annat för att driva spårvagnslinjen T3 i Paris på sektioner utan kabelkontakt och för att återvinna energi under bromsning. Med hjälp av superkondensatorer kan kanske mobiltelefoner och elbilar laddas på några sekunder i framtiden. Foto: wikipedia: kredit: Gérard Delafond
Superkondensatorer används bland annat för att driva spårvagnslinjen T3 i Paris på sektioner utan kabelkontakt och för att återvinna energi under bromsning. Med hjälp av superkondensatorer kan kanske mobiltelefoner och elbilar laddas på några sekunder i framtiden. Foto: wikipedia: kredit: Gérard Delafond

Morgondagens batterier förenar superkondensatorn och litiumjonbatteriet.

"Metalliskt papper"

Nicklas Blomquist, doktorand vid Mittuniversitetet i Sundsvall och hans forskarkollegor utvecklar fr...